رد کردن پیوندها

آَشنایی با انواع اختلال گفتاری

آَشنایی با انواع اختلال گفتاری

نگذارید کلمات ناگفته بماند

گفتار فرایند تولید اصوات خاصی است که مفهوم را به شنونده منتقل می‌‏کند. اختلال گفتاری (speech disorder) به وضعیتی‏ گفته می‌‏شود که بر توانایی فرد در تولید اصواتی که کلمات را ایجاد می‌کنند، تأثیر گذارد.

گفتار یکی از اصلی‌‏ترین راه‏‌هایی است که افراد افکار، احساسات و ایده‏‌های خود را با همدیگر تبادل می‏‌کنند. صحبت کردن نیاز به هماهنگی دقیق چند قسمت بدن ازجمله سر، گردن، سینه و شکم دارد.

در این مقاله، بررسی می‌‏کنیم که اختلالات گفتاری چه هستند و انواع مختلف آن چیست.همچنین  تشخیص و درمان اختلالات گفتاری را بررسی می‌کنیم.

انواع اختلال گفتاری 

 

اختلال آوایی (فونولوژیک):

این اختلال مرتبط با صداها و نحوه تولید آن‌هاست. فرد ممکن است برخی از صداها را اشتباه تلفظ کند یا بعضی از صداها را در کلمات حذف یا اضافه کند.

 

اختلال گفتاری زبانی (سینتاکسیک):

در این نوع اختلال، فرد مشکل در ترتیب کلمات و جملات دارد. ممکن است جملاتش به‌طور غیرطبیعی و نامفهوم باشد.

 

اختلال گفتاری فصلی (فلوئنسی):

افراد مبتلا به این اختلال دارای نوسانات در نحوه گفتار هستند؛ به عبارت دیگر، از نظر فلوئنسی گفتارشان ناپایدار است. ممکن است خود تکرار کلمات، تاخیرها یا تکثیر بی‌جا در گفتار را تجربه کنند.

 

اختلال گفتاری شناختی-زبانی:

این اختلال مرتبط با توانایی‌های شناختی و زبانی فرد است. افراد ممکن است مشکل در درک و استفاده از زبان داشته باشند. به‌عنوان مثال، ممکن است مشکل در مفهوم‌سازی کلمات یا جملات داشته باشند.

 

اختلال گفتاری حرکتی:

در این نوع اختلال، کنترل حرکت‌های مرتبط با تولید گفتار به مشکل می‌خورد. ممکن است فرد مشکل در تولید بعضی از صداها یا تکرار آن‌ها داشته باشد.

 

اختلال گفتاری جنبه‌ای:

این اختلال معمولاً در نتیجه اختلال‌های دیگر مانند ضربه به مغز، نقص سمع یا نقص تکلم، ناتوانی‌های ذهنی یا ناتوانی‌های جسمی ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که این فقط یک خلاصه از انواع اختلالات گفتاری است و برای تشخیص دقیق و درمان این مشکلات، مراجعه به متخصصین گفتار درمانی و یا پزشکان متخصص زبان‌شناسی ضروری است. 

روش های درمان لکنت زبان در خانه

اختلال گفتاری ارتباطی:

این نوع اختلال گفتاری معمولاً به دنبال مشکلات در تعامل ارتباطی فرد با دیگران ایجاد می‌شود. فرد ممکن است مشکل در فهمیدن زبان بدن، عدم توانایی در انتقال احساسات و نیازهای خود به صورت کلامی یا مشکل در ایجاد ارتباط موثر با دیگران داشته باشد.

 

اختلال گفتاری اجتماعی:

این نوع اختلال گفتاری بیشتر در مواقع اجتماعی و گروهی رخ می‌دهد. فرد ممکن است مشکل در تطبیق تنظیم تندی و قدرت صدای خود با محیط و همچنین عدم توانایی در استفاده از اصطلاحات اجتماعی و ادبیات شفاهی داشته باشد.

 

اختلال گفتاری نورولوژیک:

این نوع اختلال معمولاً ناشی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی یا عصب‌های مسئول تولید و کنترل گفتار است. افراد ممکن است مشکل در تلفظ کلمات، افتراق صداها، تکرار زبان‌ها یا حتی ناتوانی کامل در گفتار داشته باشند.

 

اختلال گفتاری ناتوانی‌های گوارشی:

این اختلال معمولاً ناشی از مشکلات در سیستم گوارش فرد است که می‌تواند تأثیری بر روی تولید صداها و کیفیت گفتار داشته باشد.  

علائم اختلالات گفتاری

علائم اختلالات گفتاری با توجه به علت و شدت اختلال بسیار متفاوت است. افراد می‌‏توانند به چندین اختلال گفتاری با علائم مختلف مبتلا شوند.

افرادی که دارای یک یا چند اختلال گفتاری هستند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • تکرار یا طولانی کردن صداها
  • صداهای اعوجاج‌یافته
  • اضافه کردن اصوات یا سیلاب‌ها به کلمات
  • تنظیم مجدد سیلاب‌ها
  • مشکل در تلفظ صحیح کلمات
  • تلاش برای گفتن کلمه یا صدای صحیح
  • صحبت با صدای خشن یا خش‏دار 
  • خیلی آهسته صحبت کردن 

تشخیص اختلالات گفتاری

آسیب‏شناس گفتار-زبان (SLP) که متخصص اختلالات گفتاری و زبانی است، فرد را از نظر گروهی از علائم که نشانگر اختلال گفتاری است ارزیابی می‏‌کند. برای تشخیص دقیق، آسیب‏‌شناسان گفتار-زبان باید سایر اختلالات گفتاری و زبانی و مشکلات پزشکی را رد کنند.
 
آسیب‏‌شناس گفتار-زبان سابقه پزشکی و خانوادگی فرد را بررسی می‌کند. آن‏‌ها همچنین چگونگی حرکت لب‏‌ها، فک و زبان فرد را بررسی می‌‏کنند و ممکن است عضلات دهان و گلو را معاینه کنند.
 
روش‏‌های دیگر ارزیابی اختلالات گفتاری عبارتند از:
 
آزمون غربالگری تولیدی دنور (Denver). این آزمون وضوح تلفظ فرد را ارزیابی می‏‌کند.
پروفایل غربالگری صوت- نوا (Prosody-voice). آسیب‌‏شناسان گفتار-زبان از این آزمون برای بررسی جنبه‌‏های مختلف گفتار فرد، ازجمله زیروبمی صدا، جمله‏‌بندی، الگوهای گفتاری و میزان گفتار استفاده می‏‌کند.
دفترچه ارزیابی دینامیکی مهارت­‌های حرکتی گفتار (DEMSS). راهنمای جامع برای کمک به آسیب‏‌شناسان گفتار-زبان در تشخیص اختلالات گفتاری است. 
 

درمان اختلالات گفتاری

نوع درمان معمولا به شدت اختلال گفتاری و علت اصلی آن بستگی دارد.
 
گزینه‌‏های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 
تمرینات گفتار درمانی‏ که بر آشنایی با کلمات یا اصوات خاص متمرکز است.
تمرینات بدنی‏ که بر تقویت عضلات تولیدکننده صداهای گفتاری تمرکز دارد. 
که پیشنهاد می شود برای درمان وتشخیص بهتر به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید.

 

درمان لکنت زبان

برای آشنایی با روال درمان گرفتگی زبان توسط بهترین درمانگر لکنت زبان کلیک کنید

پیام بگذارید