رد کردن پیوندها
بهترین دکتر گفتار درمانی

بهترین دکتر گفتار درمانی

بهترین دکتر گفتار درمانی

شروع درمان تضمینی
بهترین دکتر گفتار درمانی

قبل از این که بگوییم بهترین دکتر گفتار درمانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد،درباره این که گفتار درمانی چیست صحبت می کنیم.

وقتی این پرسش به میان می آید که ” گفتار درمانی چیست؟ ” احتمالا به یاد لکنت زبان میوفتیم. 

و یا خیلی پیش آمده است که افراد بعد از شنیدن نام گفتاردرمانی، به این فکر می کنند که این رشته افراد را با گفتار، درمان می کند و حتما مانند روانشناسی است. در حالی که در این رشته، گفتار را درمان می کنند! یعنی هر مشکلی که در گفتار باشد مورد ارزیابی و درمان قرار میگیرد. بیایید نگاهی دقیقتر به این رشته، حیطه فعالیت و… بیاندازیم و به این سوال که گفتار درمانی چیست؟ پاسخ کاملی ارائه بدهیم.

گفتار درمانی یا تراپی گفتاری یک روش درمانی است که از طریق استفاده از زبان و گفتار به فرد کمک می‌کند تا مشکلات و نیازهای خود را بشناسد و حل کند. این روش معمولاً توسط یک  متخصص گفتار درمانی یا تراپی‌گر گفتاری انجام می‌شود که با استفاده از تمرین‌ها، بازخوردها و فعالیت‌های گوناگون، به فرد کمک می‌کند مهارت‌های گفتاری خود را بهبود بخشد.

هدف اصلی گفتار درمانی بهبود کلیت ارتباطات گفتاری فرد است. این شامل مهارت‌های مرتبط با تلفظ، آواشناسی، ساختار گفتاری، کاربرد زبان و فهم مطلب است. افرادی که با مشکلات گفتاری یا زبانی مواجه هستند، می‌توانند از این نوع درمان برای بهبود مهارت‌های گفتاری خود استفاده کنند. همچنین، افرادی که دچار اختلالات خاصی مانند لکنت، اختلالات خواندن و نوشتن، ناتوانی در فهم زبان و یا مشکلات ارتباطی هستند، می‌توانند از این نوع تراپی بهره ببرند.

گفتار درمانگر کیست؟

گفتاردرمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان کسی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با گفتار و زبان و بلع می پردازد. در واقع گفتاردرمان، ارتباط درمانگر است. همانطور که گفته شد بخشی از ارتباط، صحبت کردن است. ما می توانیم با خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره ای و حتی با تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.
 
پس فعالیت گفتاردرمانگر منحصر به “صحبت کردن” نیست چرا که برای خیلی از افراد پیش می آید که به دلیل آسیب های مغزی یا آسیب اندام های صورت (مثل قطع عضو یا فلجی عضله زبان) قادر به صحبت کردن نیستند ولی نباید این افراد را از ارتباط برقرار کردن محروم کرد.
 
در اینجا لزوم ارتباط برقرار کردن حتی با روش های جبرانی مشخص می شود. همچنین در برخی موارد که فرد در روش های ارتباطی دیگری به جز صحبت کردن مثل زبان بدن، تماس چشمی و… ضعیف است میتواند به گفتاردرمانگر مراجعه کند.
 
 
همینطور به دلیل آشنایی تخصصی با فیزیولوژی و آناتومی اندام های زبان ، دهان ، حلق ، حنجره و … در حیطه بلع نیز فعالیت می کند و به نوزادان یا بزرگسالانی که در بلعیدن و غذا خوردن مشکل دارند کمک می کند.
 
گفتار درمانگر با توجه به مشکل مراجعه کننده می تواند با متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و جسمی ، فیزیوتراپیست، معلم مدرسه (برای کودکانی که به مدرسه می روند)، و پرستار (درصورت حضور در بیمارستان) در ارتباط باشد و درمانی چندجانبه برای تاثیرپذیری هرچه بیشتر ارائه کند.
 
همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر درمان مستقیم بیماری فرد، به اصلاح و بهبود محیط زندگی فرد می پردازد تا شرایط مساعدتری برای بهبود فرد به وجود بیاید. به طور مثال کودکی که دارای لکنت است با مشاوراتی که به مادر و معلم مدرسه ی او داده می شود می توان شرایط بهتری برای درمان سریعتر لکنت به وجود آورد.
 
درمان لکنت زبان با قرص

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

 
به طور کلی هر فردی که دچار اختلال در گفتار و زبان باشد به گفتار درمانی نیاز دارد. نیاز‌های گفتار درمانی براساس سن و سایر مشخصه‌ها توسط گفتار درمانگر مشخص می‌شود. هر فرد براساس تشخیص دکتر گفتار درمانگی می‌تواند روش‌های درمانی را آغاز کند.
 
برخی از مواردی که به گفتار درمانی نیاز دارند به شرح زیر است:
• کودکانی که در گفتار تاخیر دارند
 
• افرادی که دچار آسیب مغزی شده‌اند
 
• افراد دارای مشکلات شنوایی
 
• افرادی که در بلع مشکل دارند
 
• افرادی که دارای اختلالات صوتی هستند و موارد بسیار دیگر…
• افراد دارای اوتیسم
 
• افراد دارای لکنت زبان
 
• افراد دارای کم‌توانی ذهنی
 
• برخی از مبتلایان به بیماری‌های سرطان حنجره یا زبان 

گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان یکی از رایج ترین موارد مراجعه به مراکز پاتولوژی می باشد . بسیاری از کودکانی که به مشکلات گفتاری مبتلا می باشند ، این مشکل بیشتر مربوط به دوران نوزادی
و نارسایی هایی ایجاد شده در این دوران اتفاق می باشد که بهتر در همان دورانی که کودک قادر به تلفظ کلمات می باشد ، درمان شود چرا که با گذشت زمان و افزایش سن درمان سخت تر
می گردد .
 
 
علت اصلی همه ی این اختلالات در مغز می باشد و در کودکانی که به اختلالات ژنتیکی مانند انواع سندروم ها ، مشکلات متابولیک مبتلا می باشند و حتی کم کاری والدین در برقرای ارتباط با
کودکان و یا تنبیه هایی که باعث ایجاد استرس و ترس در کودکان می شود . هرچه روند درمان زودتر شروع شود ، احتمال بهبود سریع تر کودک بیشتر می باشد چرا که در صورتی که گفتار
درمانی کودکان دیر انجام شود و به دوران بزرگسالی برسد ، ممکن است مشکلات روحی روانی مانند استرس ، افسردگی و گوشه گیری را برای فرد به دنبال داشته باشد .
 
 

برای مطالعه بیشتر: متخصص گفتار درمانی کودکان

 
 
هنگام مراجعه به درمانگر جهت درمان مشکلات گفتار درمانی کودکان ، می بایست شرح کاملی از تمام آن چه که ممکن است باعث ایجاد اختلال در کودکان می باشند ، مانند وراثت و سوابق
خانوادگی ، بیماری ها و …  را در اختیار پاتولوژیست قرار داد . تحت درمان قرار دادن سریع کودکی که در گفتار با مشکل مواجه می باشد ، می تواند آثار مثبتی مانند ایجاد و بالابردن
اعتماد به نفس در آن ها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و ورود به اجتماع ، کمک به اختلالات خواندن و نوشتن و روان شدن صحبت کردن در کودکان را به دنبال داشته باشد .
 
بهترین دگتر گفتار درمانی

گفتار درمانی بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان نیز به دلیل مشکلاتی که در گذشته داشته اند و یا بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و .. در گفتار و یا بلع دچار مشکلاتی می‌شوند. حل این مشکلات نیازمند مراجعه به گفتار درمانی است.
 
درمان برای همه اختلالات گفتاری و زبانی در گفتار درمانی بزرگسالان ممکن است به طور کامل نتیجه بخش نباشد. اما باید بدانید بسیاری از بیماران پس از مراجعه به گفتار درمانی بزرگسالان شاهد پیشرفت‌های محسوسی در درمان اختلالات گفتاری خود بوده‌اند.
 

برای مطالعه بیشتر: درمان تضمینی لکنت زبان

 
در برخی از اختلالات گفتاری افراد ممکن از کودکی دچار این اختلال باشند، ولی به دلیل عدم درمان آن همچنان در بزرگسالی هم از آن رنج می‌برند. یکی از شایع‌ترین این اختلالات لکنت زبان است، که غالبا در کودکی به دلایل مختلف بروز می‌کند. لکنت زبان اگر در کودکی درمان نشود در بزرگسالی نیز فرد را آزار خواهد داد. گفتار درمانگر بزرگسالان در زمینه لکنت نیز به فرد کمک می‌کند تا بتواند این اختلال را به میزان زیادی بهبود بخشد.
 
بنابراین باید گفت گفتار درمانی به درمان بسیاری از اختلالاتی که از کودکی با فرد همراه بوده است نیز کمک می‌کند. شیوه درمانی در گفتاردرمانی بزرگسالان پس از بررسی‌های مختلف توسط گفتار درمانگر تعیین می‌شود.
 
اگر شما هم در گفتار و با برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک درمان لکنت زبان اسکیلا  از خدمات گفتار درمانی بزرگسالان بهره‌مند شوید.
 
 

ویدئو درمان لکنت زبان آقای موسوی 31 ساله در جلسه 7 با کلینیک اسکیلا

گفتار درمانی یک علم است و اما در این ویدئو حاصل روش های نوین کلینیک تخصصی درمان لکنت زبان اسکیلا را ببینید.

دلایل لکنت زبان در بزرگسالان

  • سکته‌ مغزی که شایع ترین علت بروز لکنت در افراد بزرگسال است می تواند سبب بروز مشکلات گفتاری دیگری نیز برای فرد شود. اختلال بلع نیز از عوارض سکته مغزی است که با روش های گفتاردرمانی قابل درمان است.
  • ضربه مغزی در اثر وارد شدن ضربه شدید به مغز
  • استرس و فشارهای عصبی شدید
  • اعتماد بنفس پایین یا خجالتی بودن بیش از حد فرد که سبب بروز لکنت موقعیتی می شود یعنی فرد با قرار گرفتن در برخی موقعیت ها مثلا سخنرانی در جمع دچار لکنت می شود.
  • تمرکز پایین و عدم توانایی برقراری روابط با دوستان
  • احساساتی بودن بیش از حد
دلایل لکنت زبان در بزرگسالان

ویژگی های دکتر گفتار درمانی

افرادی که به خدمات گفتار درمانی نیاز دارند، در طیف سنی گسترده ای قرار دارند. از نوزاد تازه متولد شده ی نارس تا یک فرد ۹۰ ساله ای که پس از سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست داده است. پس فردی می تواند گفتاردرمانگر خوب و موفقی باشد که توانایی برقراری ارتباط با افراد در سنین مختلف را داشته باشد.
 
همچنین باید انعطاف پذیری و خلاقیت بالایی داشته باشد، زیرا افراد با سطح توانایی و فرهنگ متفاوت ممکن است به خدمات گفتاردرمانی نیاز داشته باشند. هیچ دو فرد کم شنوایی مثل هم نیستند. پس گفتاردرمانگر باید با خلاقیت و انعطاف پذیری خود، توانایی تغییر برنامه درمانی را متناسب با شرایط مراجع داشته باشد. حتی برخی از کودکانی که مراجعه می کنند، ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند و به درمان مستقیم جواب ندهند.
 

درمان قطعی لکنت زبان

درمان تضمینی لکنت زبان با ارائه ضمانت نامه کتبی توسط کلینیک گفتار درمانی اسکیلا

پیام بگذارید