رد کردن پیوندها
چه چیزی باعث لکنت زبان می شود

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود

قبل از این که درباره چه چیزی باعث لکنت زبان می شودصحبت کنیم باید به این سوال که لکنت زبان چیست پاسخ دهیم. 

لکنت زبان چیست؟

لکنت وضعیتی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن آرام تأثیر می گذارد. این می تواند باعث شود که آنها کلمات، بخش هایی از جملات یا صداها را تکرار کنند. کسی که لکنت زبان دارد ممکن است تلفظ یک کلمه یا صدا را طولانی کند. آنها ممکن است در حین صحبت کردن، عضلات صورت خود را منقبض کنند.

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود

بیشتر مواقع لکنت زبان، زمانی شروع می شود که کودکان بین 2 تا 6 سال سن دارند، یعنی زمانی که واژگان خود را توسعه می دهند. پسرها بیشتر از دخترها لکنت دارند. لکنت زبان معمولاً با ورود کودکان به مدرسه متوقف می شود، اما بزرگسالان نیز می توانند لکنت داشته باشند. با این حال، کمتر از 1٪ موارد در بزرگسالان یافت می شود.

علائم لکنت زبان

به طور معمول، اولین علائم لکنت در سن 18-24 ماهگی کودک ظاهر می شود. این زمانی است که آنها شروع به کنار هم قرار دادن جملات می کنند و دایره لغات آنها واقعاً شروع به گسترش می کند. طبیعی است که کودکان در این مرحله کمی گرفتگی زبان داشته باشند.

کودک شما ممکن است برای چند هفته یا چند ماه لکنت داشته باشد. لکنت زبان ممکن است بیاید و برود. برای اکثر کودکان، لکنت تا 5 سالگی متوقف می شود. اما برای برخی، لکنت مکرر است. ممکن است همچنان بدتر شود. همچنین ممکن است با حرکات صورت یا بدن همراه باشد. برای این کودکان، درمان ممکن است ضروری باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: لکنت زبان در کودکان

 

یکی از نشانه‌های لکنت، تلفظ طولانی کلمه‌ای است، مثلاً «ماماااان بزرگم یک کلوچه به من داد». تکرار کل عبارات یا جملات یکی از نشانه های لکنت است. برای مثال، ممکن است بشنوید که شخص آرام شروع می کند و سپس چند کلمه آخر را تکرار می کند: “منم می خواهم با شما بازی کنم، اما بایدبه مامان … باید به مامان … باید به مامانم خبر بدم.”

همچنین ممکن است علائم فیزیکی که مشخصه گرفتگی زبان هستند را مشاهده کنید. اینها شامل چرخش سر و چشم‌ها به سمت عقب می‌شود که فرد تلاش می‌کند تا حرف‌هایش را بیان کند. آنها همچنین شامل پلک زدن سریع چشم، یا سفت شدن ماهیچه های اطراف دهان هستند.

لکنت زبان ممکن است در موقعیت های اجتماعی خاص افزایش یابد. به عنوان مثال، صحبت کردن در جمع یا صحبت کردن با تلفن ممکن است آن را بدتر کند. برخی فعالیت ها می توانند آن را بهتر کنند. اینها عبارتند از آواز خواندن، خواندن، یا صحبت کردن با افراد دیگر.

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود؟

علت دقیق لکنت زبان ناشناخته است. با این حال، اکثر متخصصان موافق هستند که لکنت یک مبنای عصبی دارد و بر مناطقی از مغز که نحوه پردازش گفتار و زبان را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. لکنت زبان می تواند در خانواده ها به دلیل یک علت ژنتیکی ایجاد شود. احتمال بهبودی در خانواده‌ای که سابقه لکنت دارد و بهبود یافته است به اندازه احتمال تداوم در خانواده‌هایی است که بهبودی رخ نداده است.

برخی از عوامل استرس زا محیطی ممکن است فراوانی و میزان لکنت را افزایش دهند، اگرچه این امر برای هر کودک متفاوت است، مانند اضطراب یا استرس، میل به سریع صحبت کردن، تغییر در روال معمول (مانند تولد نوزاد)، و تقاضا برای صحبت کردن در مقابل دیگران.

کودکانی که لکنت دارند به اندازه سایر کودکان هم سن و سالی که لکنت را تجربه نمی کنند باهوش و سازگار هستند.

مجموعه ای از عوامل نیز می تواند باعث ایجاد لکنت زبان در افراد شود، از جمله:

  • سابقه خانوادگی لکنت زبان
  • ناتوانی های ذهنی
  • مشکلات در کنترل حرکت گفتار
  • آسیب های مغزی یا سایر شرایط پزشکی شدید
  • مشکلات عاطفی و سلامت روان

لکنت زبان چگونه تشخیص داده می شود؟

والدین، معلمان و اعضای خانواده اغلب اولین کسانی هستند که متوجه لکنت کودک می شوند. اگر کودک شما حتی در سن 2 سالگی اختلال گفتاری دارد، آنها همچنین ممکن است شما را به یک درمانگر تخصصی لکنت زبان ارجاع دهند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود

آسیب شناس گفتار و زبان هنگام تشخیص کودک شما چندین فاکتور را در نظر می گیرد. آنها از شما در مورد تاریخچه فرزندتان، رفتارهای لکنت زبان او و تأثیری که اختلال گفتاری بر زندگی آنها می گذارد سؤال می کنند. آنها همچنین سعی خواهند کرد تعیین کنند که آیا کودک شما احتمالاً  لکنت خود بیشتر می شود یا خیر. برای انجام این کار، آنها سابقه خانوادگی، مدت زمان طول کشیده لکنت زبان و اینکه آیا فرزند شما مشکلات گفتاری یا زبانی دیگری دارد را ارزیابی می کنند.

آیا می توان از لکنت زبان پیشگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

هیچ کس نمی داند چرا لکنت زبان رخ می دهد، بنابراین هیچ راهی برای پیشگیری یا اجتناب از آن وجود ندارد. هنگامی که مشکوک شدید یا متوجه شدید که اختلال گفتاری ممکن است برای فرزندتان مشکل ساز باشد، آن را نادیده نگیرید. مداخله زودهنگام می تواند کمک کند.

درمان لکنت زبان

اگر کودک شما لکنت دارد، حتی اگر جوان است، با درمانگر لکنت زبان صحبت کنید. درمان زودهنگام می تواند به جلوگیری از تبدیل شدن لکنت به یک مشکل مادام العمر کمک کند. درمان لکنت زبان به شدت و فراوانی لکنت کودک شما بستگی دارد. پزشک شما ممکن است کودک شما را برای درمان به یک گفتاردرمانگر ارجاع دهد. احتمالاً قرارهای زیادی با گفتاردرمانگر خواهید داشت. آنها همچنین تمرینات گفتاری را به شما می دهند تا در خانه انجام دهید. پیروی از برنامه درمانی گفتار درمانگر بسیار مهم است.

برای مطالعه بیشتر: گفتار درمانی در منزل

درمان همچنین شامل آموزش والدین راه هایی برای حمایت از فرزندشان است. ممکن است تشویق شوید:

  • محیطی آرام در خانه فراهم کنید.
  • به فرزندتان فرصت های زیادی برای صحبت کردن بدهید.
  • آهسته و آرام صحبت کنید، تا کودک شما فشاری برای صحبت سریع احساس نکند.
  • وقتی فرزندتان صحبت می کند گوش کنید. جملات آنها را قطع یا تمام نکنید. منتظر بمانید تا آنچه را که می خواهند بگویند.
  • بر محتوای آنچه فرزندتان می‌گوید تمرکز کنید، نه بر نحوه ارائه آن.
  • فرزندتان را به خاطر لکنت تنبیه نکنید. صبور باش. صبور نبودن در زمانی که کودک شما در حال صحبت است، تنها لکنت را بدتر می کند. کودک شما را بیشتر شرمنده می کند.

زندگی با لکنت زبان

راه های زیادی برای کمک به فرزندتان وجود دارد:

  • با صبور ماندن، اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید.
  • مثبت بمانید و در حین صحبت با فرزندتان ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • فرصت هایی را برای کودک خود فراهم کنید تا تمرینات گفتاری مانند شام خانوادگی، ماشین سواری و وقت خانوادگی را تمرین کند.
  • از موقعیت های خاصی که می دانید لکنت زبان را بدتر می کند اجتناب کنید.
  • گفتگو را در موقعیت های کم استرس تر تشویق کنید تا کودکتان آرام شود.

برخی ازسوالات شما

درمان قطعی لکنت زبان

درمان تضمینی لکنت زبان با ارائه ضمانت نامه کتبی توسط کلینیک گفتار درمانی اسکیلا