رد کردن پیوندها
قرص درمان لکنت زبان

داروی درمان لکنت زبان

لکنت زبان چیست؟

(Stuttering) لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که به گیر کردن زبان اطلاق می‌شود. در لکنت زبان، شخص دچار مشکلاتی است که باعث تکرار ناخواسته صوت‌ها، حروف یا کلمات می‌شود. علاوه بر تکرار، ممکن است شخص در حین صحبت متوقف شود و تنش در عضلات صورت و گفتار داشته باشد. آیا داروی درمان لکنت زبان وجود دارد؟

لکنت زبان می‌تواند تأثیری روانی و اجتماعی داشته باشد و در برخی موارد ممکن است باعث تنش و اضطراب شود. تشخیص لکنت زبان عموماً توسط بهترین درمانگر تخصصی لکنت زبان (Speech-Language Pathologist) صورت می‌پذیرد. این تشخیص ممکن است شامل ملاحظه و بررسی نحوه صحبت کردن فرد، مصاحبه با وی و ارزیابی های مربوط به نطق و زبان باشد. همچنین، سابقه بیماری و علائمی که شخص تجربه می‌کند نیز بررسی می‌شود.

لکنت زبان چگونه درمان می شود؟

اگر بخاطره لکنت زبان دچار کاهش اعتماد به نفس و تردیدهای شخصی در ارتباط با تعاملات اجتماعی و ارتباطات خود و یا فرزندتان هستید و اگر اختلال گفتاری سبب شده حجم زیادی استرس و اضطراب را در طول روز و در راستای ارتباط با افراد متحمل شوید و یا اگر لکنت زبان عملکرد تحصیلی و شغلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است با مشکلات در ارائه گفتار، شرکت در مذاکرات، ارائه ارائه‌های عمومی یا اجرای مصاحبه‌های شغلی مواجه شوید و یا اگر لکنت زبان ممکن است باعث ایجاد استرس، افسردگی، انزوا و افزایش خجالت و تردید در شما شود مهم است به این نکته توجه کنید که درمان لکنت زبان می‌تواند بهبودی در زندگی فردی و اجتماعی شما به همراه داشته باشد

درمان لکنت زبان با قرص

علائم لکنت زبان چیست؟

علائم لکنت زبان ممکن است متنوع باشد و بین افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از علائم شایع لکنت زبان عبارتند از:

  1. تکرار صوت‌ها، حروف یا کلمات: فرد ممکن است در هنگام صحبت کردن، صوت‌ها، حروف یا کلمات را تکرار کند، مانند “م-م-من” یا “می-می-میخواهم”.
  2. توقف‌ها و تعطیلی در گفتار: فرد ممکن است در وسط جمله متوقف شود و برای مدتی نتواند کلمه را ادامه دهد. این توقف‌ها ممکن است همراه با تنش عضلانی در صورت و گلو باشند.
  3. تکانه‌ها و پرش های عضلانی: در برخی موارد، فرد ممکن است در حین گفتار تکانه‌های عضلانی داشته باشد، مانند تکانه سر یا تکانه شانه.
  4. تلاش برای جلوگیری از لکنت: برخی افراد ممکن است سعی کنند از لکنت جلوگیری کنند با استفاده از راهکارهایی مانند تغییر کلمات، انجام حرکات غیرعادی، نفس عمیق گرفتن و یا تنظیم سرعت گفتار.
  5. تأثیر روانی و اجتماعی: لکنت زبان ممکن است باعث تنش و اضطراب در فرد شود. این اختلال گفتاری ممکن است تأثیر منفی بر روابط اجتماعی و اعتماد به نفس فرد داشته باشد.

در صورت تجربه هر یک از این علائم، مراجعه به یک متخصص گفتار درمانی می‌تواند کمک کننده باشد. 

روش های درمانی و داروی لکنت

روش های درمانی برای لکنت زبان در بزرگسال به روش مستقیم است و استفاده از داروی لکنت زبان بزرگسالان در درمان لکنت بی فایده است. درمان لکنت زبان در افراد بزرگسال یک فرایند است. هر چه میزان وشدت لکنت زبان بیشتر باشد روند درمانی احتمالا طولانی تر خواهد شد. در کنار استفاده از جلسات گفتار درمانی فرد ممکن است نیاز به استفاده از جلسات روانشناسی برای کنترل استرس و اضطراب هایش نیز استفاده کند.  

چند نوع دارو ی درمان لکنت زبان که گاهی اوقات به بزرگسالان دارای این مشکل تجویز می شود. به قرار زیر است.

  • آلپرازولام: این دارو باعث کاهش استرس و اضطراب می شود پس همان طور که می بینید روی علائم لکنت بی تاثیر است.
  • سیتالوپرام: سیتالوپرام خاصیت ضد افسردگی دارد.  پس اثرات این قرص بر علائم لکنت زبان بی اثر و بی نتیجه است.
  • سروتونرژیک: این دارو ها با آزاد کردن سرتونین باعث افزایش خوشحالی و شادی در فرد میشود. پس این دارو نیز بر شدت لکنت تاثیری ندارد و علائم لکنت را از بین نمی برد.

پس لازم به یاد آوری است که استفاده از روش گفتار درمانی بر درمان لکنت بسیار موثر است. زیرا لکنت زبان نیازمند تکنیک هایی است تا روانی را ایجاد کند. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که لکنت زبان تنها اختلال گفتاری است نه روانی.

سه داروی لکنت زبان بزرگسالان که در بالا گفته شد و گاها برای رفع مشکل لکنت زبان تجویز می شوند در دسته دارو های اعصاب و روان است. داروی آلپرازولام یک داروی ضد اضطراب است. داروی سیتالوپرام نیز بازدارنده مجدد جذب کلومیپرامین و سروتونین می باشد. داروی دیگر نیز به همین صورت مربوط به اختلال روانی است. پس این دارو ها روی لکنت که یک اختلال گفتاری است تاثیری ندارد.

درمان لکنت زبان با قرص های گیاهی دینه ایران

مجتمع صنایع دارویی گیاهی دینه ایران، اولین تولید کننده دارو های گیاهی در کشور است. شما می توانید تمامی قرص های گیاهی مورد نظر خود را از مجتمع صنایع دینه ایران خریداری کنید.

خرید داروی درمان لکنت زبان گیاهی

یکی از پر فوش ترین محصولات این شرکت پماد کالاندولا است که در زیر قصد شرح فواید و موارد استفاده آن را به شما داریم:

  1. درمان التهاب پوست
  2. پماد درمان سوختگی پوست با اجسام داغ و یا بخار آب

  3.  پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی

  4. درمان گزیدگی حشرات

  5. درمان خارش پوست

  6.  درمان اگزما و جوش

  7.  درمان خشکی پوست

  8. درمان ترک پوست

  9. درمان عرق سوز شدن

  10. درمان ادرار سوختگی اطفال

  11. بازسازی و ترمیم پوست

  12. درمان جوش

  13. درماتیت ناشی از پرتودرمانی

  14. درماتیت آلرژیک

  15. آزردگی های جلدی ناشی از خراش ها و بریدگیهای سطحی

پماد کمالاندولا دینه

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یک روش درمانی است که با استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌های مختلف در حوزه گفتار و زبان، به هدف‌گذاری و اصلاح مشکلات گفتاری، زبانی، صدا و ارتباطی افراد می‌پردازد. این روش درمانی به منظور بهبود توانایی‌های ارتباطی فرد و افزایش کیفیت زندگی او اجرا می‌شود.

در جلسات گفتار درمانی اسکیلا، متخصصین گفتار درمانی کلینیک اسکیلا  با توجه به نیازها و مشکلات هر فرد، برنامه‌های درمانی مناسبی را تدوین و اجرا می‌کنند. این برنامه‌ها ممکن است شامل تمرینات گفتاری، تمرینات تقویتی عضلات صورت و دهان، تمرینات بهبود تلفظ، اصلاح نحوه تنفس و صحبت کردن، ارتقاء مهارت‌های ارتباطی، تقویت زبان و دستور زبان و دیگر تمرینات مرتبط با ارتقاء گفتار و زبان فرد می‌باشند.

درمان قطعی لکنت زبان

درمان تضمینی لکنت زبان با ارائه ضمانت نامه کتبی توسط کلینیک گفتار درمانی اسکیلا

پیام بگذارید