رد کردن پیوندها
درمان لکنت زبان بدون برگشت

درمان لکنت زبان بدون بازگشت

درمان لکنت زبان بدون بازگشت

صحبت منجر به کشف می شود
درمان لکنت زبان بدون برگشت

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است، لکنت عبارت است از تکرار، کشش و یا قفل شدن غیرارادی کلمه یا بخشی از کلمه ای که فرد قصد بیان آن را دارد. کودکانی که لکنت دارند، میدانند چه میخواهند بگویند و قبلا آن را صدها یا هزارها مرتبه بدون لکنت گفته اند. با این حال، این بار علی رغم تلاش هایی که میکنند، قادر نیستند کلمه را به راحتی و بدون تقلا ادا کنند.

انواع لکنت زبان

لکنت مرزی

کودکان با لکنت مرزی معمولاً مقدار بیشتری ناروانی را نسبت به کودکان طبیعی نشان می‌دهند. (بیشتر از 7 ناروانی در 100کلمه).

لکنت اولیه

در لکنت اولیه دوره هایی از لکنت افزایش یافته ممکن است برای چندین ماه طول بکشد. و دوره های روانی ممکن است تنها چند روز باشد.

لکنت متوسط

بچه ای با درجه لکنت متوسط که بین سنین سه تا سیزده سالگی است. دو ویژگی مهم دارد که او را از کودک با لکنت اولیه تمییز می‌دهد.

لکنت پیشرفته

آخرین درجه رشدی، لکنت پیشرفته است. که بیشتر به سن فرد دارای لکنت اهمیت می دهد تا تفاوت در الگوی لکنت یا فرآیندهای زیر بنایی آن این درجه پیشرفته به جوانان وبزرگسالان متعلق است. اما مهم است توجه کنید که بعضی از جوانان وبزرگسالان دارای لکنت تا این مرحله پیشرفت نمی کند. (گیوتر،2013).

روش های درمان لکنت زبان

روش‌های درمان لکنت زبان ممکن است به شدت متنوع باشند و بسته به نوع و شدت لکنت زبان، توصیه‌های متفاوتی داده شود. در ادامه، تعدادی از روش‌های معمول درمان لکنت زبان آورده شده است

گفتار درمانی:   

 درمان لکنت زبان اغلب با کمک تراپی‌های گفتاری انجام می‌شود. متخصصین لکنت زبان  با استفاده از تمرین‌ها و تکنیک‌های مختلف، به فرد کمک می‌کنند تا مهارت‌های صحبت کردن را بهبود دهد و لکنت را تا حد امکان کاهش دهد.

تمرین‌های تنفسی:

 تکنیک‌های تنفس صحیح می‌توانند در کنترل لکنت موثر باشند. تمرین‌های تنفسی کمک می‌کنند تا ریتم صحبت کردن بهبود پیدا کند و فرد به طور طبیعی‌تر و آرام‌تر بتواند ارتباط برقرار کند.
 

تمرین‌های زبانی و کلامی:

تمرین‌هایی که بر پیچیدگی‌های زبانی و کلامی تاکید دارند، می‌توانند به بهبود لکنت زبان کمک کنند. تکرار کلمات و جملات خاص، تقویت دستگاه گفتاری را تسهیل می‌کند.
 

تمرین‌های تکرار و تکنیک‌های تمرینی:

 تمرین‌های تکراری و تمرکز بر تکنیک‌های خاص می‌توانند به تقویت عضلات گفتاری و افزایش اعتماد به نفس در صحبت کردن کمک کنند.
 

استفاده از آینه:

استفاده از آینه به فرد کمک می‌کند تا خودش را در حین صحبت کردن ببیند. این می‌تواند به تصحیح تلفظ و ریتم کمک کند.
 

درمان‌های پزشکی:

 در برخی موارد شدت لکنت به حدی بالا می‌رود که نیاز به درمان‌های پزشکی دارد. این درمان‌ها ممکن است شامل داروها یا روش‌های پزشکی مختلف باشند.
 
مهم‌ترین نکته این است که بهتر است با یک متخصص پزشکی یا تخصصی در زمینه گفتار و زبان مشورت کنید تا بتوانید برنامه‌ درمانی مناسب برای خودتان تعیین کنید. همچنین، صبر و تمرین مداوم در این مسیر نقش حیاتی دارد.
 

درمان خانگی لکنت زبان 

درمان خانگی لکنت زبان

بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر این اختلال  گفتاری هستند. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد کودکان در مقطعی از زندگی خود دچار لکنت زبان می‎شوند و معمولا در عرض چند ماه یا چند سال مشکل آن‎ها برطرف می‎شود. مداخله زودهنگام می‎تواند به کودکان در غلبه بر لکنت زبان کمک زیادی کند.

قابل ذکر است که از هر ۴ کودک ۱ نفر این مشکل را تا بزرگسالی خواهد داشت و می‏تواند به یک اختلال ارتباطی مادام‎العمر تبدیل شود. با وجود اینکه بسیاری از روش‎های درمانی جدید برای لکنت زبان ابداع شده‎اند، اما روند درمان این مشکل همیشه دشوار بوده است. زیرا یک وضعیت بسیار شخصی و روانی است که به عوامل بیرونی و درونی زیادی بستگی دارد.

برخی از افراد هستند که پس از توصیه‎ گفتاردرمانگر و پزشک روش‎های درمان خانگی لکنت زبان را امتحان و به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‎اند. زیرا شرایط خاصی مانند استرس و خستگی می‎توانند لکنت را بدتر کنند. با مدیریت این موقعیتت ها، ممکن است افراد بتوانند روند گفتار خود را بهبود بخشند. در اینجا چند راهکار وجود دارد که شما یا فرزندتان می‎توانید برای کاهش علائم لکنت به آن‌ها توجه کنید.

آهسته صحبت کردن را تمرین کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از لکنت زبان این است که آهسته‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می‎تواند باعث تسریع گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود.

پس همیشه قبل از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به‎آرامی پیش بروید. اضافه کردن یک مکث کوتاه بین عبارات و جملات برای کمک به کاهش سرعت گفتار واقعا کمک کننده است. اجازه بدهید اطرافیانتان بدانند که این کار را از روی عمد انجام می‎دهید و نسبت به شما کمی صبور باشند.

از بیان کلمات محرک اجتناب کنید

اگرچه این روش درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان توصیه نمی‎شود، اما برخی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که باعث لکنت زبان آن‎ها می‎شود اجتناب کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات و یافتن جایگزین هایی برای آن‎ها می‎تواند مفید باشد. 

رویکرد ذهن آگاهی را تمرین کنید  

ذهن‎آگاهی یک راه اثبات‎شده برای کاهش اضطراب و استرس است. تحقیقات ثابت کرده‎اند که بین تأثیرات ذهن‎آگاهی و ابزارهای لازم برای مدیریت لکنت زبان یک همپوشانی وجود دارد.
 
در واقع، ذهن‎آگاهی نوعی مراقبه است و به شما این امکان را می‎دهد که آرام باشید و بر روی افکار یا یک عمل خاص خود متمرکز شوید. بزرگسالان و کودکان همگی می‎توانند برای کمک به بهبود لکنت زبان آن را تمرین کنند.

نحوه بیان و شیوه ابراز کلمات خود را ثبت کنید 

 
ضبط صدا می‎تواند به شما کمک کند تا روند پیشرفت خود را بهتر درک کنید. از طرفی، در آشکار کردن کلمات یا عباراتی که شما را به لکنت می‎اندازد نیز موثر است. اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب شما می‎شود، به آرامی پیش بروید.
 
مهم‌ترین نکته این است که بهتر است با یک درمانگر تخصصی لکنت زبان در زمینه گفتار و زبان مشورت کنید تا بتوانید برنامه‌ درمانی مناسب برای خودتان تعیین کنید. همچنین، صبر و تمرین مداوم در این مسیر نقش حیاتی دارد.   
 

درمان لکنت زبان

برای آشنایی با روال درمان گرفتگی زبان توسط بهترین درمانگر لکنت زبان کلیک کنید

پیام بگذارید