رد کردن پیوندها
برای درمان لکنت زبان چه بخوریم

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم

خود را با کلمات بیان کنید
برای درمان لکنت زبان چه بخوریم

این پرسش که برای لکنت زبان چه بخوریم به کرات مطرح شده است و حقیقتا که تغذیه در درمان لکنت زبان موضوعی است که خیلی بحث برانگیز بوده و هست. در حالی که هیچ ماده غذایی و خوراکی خاصی که بتواند لکنت زبان را درمان کند وجود ندارد. اما با این وجود نمیتوان از سوال پر تکرار برای لکنت زبان چهن بخوریم به این سادگی گذشت، بعضی مواد غذایی که برای دستگاه گفتاری مفید است و طبق نتایج حاصل از تحقیقات مختلف می­ تواند شدت  اختلال گفتاری با تغذیه مناسب برای لکنت زبان تا حدودی کاهش یابد. لکنت زبان  زمانی پدید می آید که در جریان طبیعی گفتار وقفه ای ناگهانی و غیرطبیعی به واسطه تکرار صداها، هجاها، کلمات و حتی عبارات، کشیده گویی صداها و هجاها و کلمات و نیز به میان اندازی صداها و هجاها و کلمات دیگر و قفل شدن دهان، ایجاد شده و بعضا با رفتارهای وابسته همراه است.

مواد غذایی موثر در درمان لکنت زبان که باید بخوریم:

  • جویدن انگور فرنگی 
  • خوردن بادام هندی
  • خوردن فلفل سیاه
  • خوردن دارچین
  • خوردن خرما خشک

تمام خوراکی های فوق از جمله مواد غذایی هستند که خوردن آنها برای درمان لکنت زبان پیشنهاد می شود.

استفاده از مواد غذایی نشاط­ آور و مواد مغذی برای افزایش کیفیت زندگی در همه افراد موثر است. خوردن شکر زیاد باعث افزایش استرس خواهد شد و استفاده از کافئین باعث ایجاد خشم و عصبانیت خواهد شد. خوردن کمتر از این مواد غذایی به همه افراد توصیه می­شود. به عنوان یک فرضیه خوردن غذاهای پر پروتئین ممکن است گرفتگی زبان را افزایش دهد.

تغذیه مناسب برای درمان لکنت زبان

در اینجا باز به اینکه برای درمان لکنت زبان چه بخوریم اشاره خواهیم داشت.

  • اسید چرب امگا ۳ از سلامت رشد رفتاری و زبانی حمایت می­ کند.
  • از رنگ ­ها، چاشنی­ ها و نگه­دارنده­ های مصنوعی پرهیز کنید زیرا در بدن توکسین(مواد سمی) می­ سازند که مهارت­های زبانی و یادگیری را تحت تأثیر قرار می­ دهد.
  • یک رژیم غذایی برای افراد دارای لکنت زبان  باید دارای سطح کافی از ویتامین B6 باشد. زیرا برای سنتز مواد شیمیایی حیاتی مغز (دوپامین، سروتونین، توراپی نفرین) لازم است.
  • ایکوزاپنتاتونیک اسید (EPA) اگر چه در مغز به میزان کمی وجود دارد. اما هر تغییر اندکی در مقدار آن ناهنجاری مغزی را به عهده دارد همچنین این اسید چرب قابلیت تبدیل به DHA را نیز دارد.

برای درمان لکنت ویتامین B1 بخوریم

ویتامین B1 یا تیامین در تغذیه و لکنت اثر همه یا هیچ دارد، اثرات مطلوبی در برخی تحقیقات دیده شده اما این اطلاعات کم است . در بعضی دیگر هیچ اثری ندارد؛ اما تیامین فاقد عوارض جانبی است و زود اثر می کند و بسیار ارزان است. هیچ دلیلی برای عدم تجویز آن برای افراد دارای لکنت زبان  وجود ندارد. دکتر بروکلی هارنز در مورد تیامین می­نویسد: تیامین نقش مهمی در عملکرد و ساختار مخچه دارد کمبود آن باعث کاهش سایز و تعداد سلول­ ها در مخچه می­ شود. بنابراین پیشنهاد می شود برای درمان لکنت زبان حتما ویتامین b1 بخوریم چرا که بی ضرر بودن آن ثابت شده است.

همچنین تیامین در تغذیه در درمان لکنت زبان نقش مهمی در ساختار آنزیم پیروات دیهیدروزناز دارد که این آنزیم برای ساخت میلین مورد نیاز است. در کمبود میلین و نقص در مخچه وجود دارد بنابراین کمبود تیامین زمینه­ ساز ایجاد لکنت است که این حالت به ویژه در مسمومیت با الکل دیده می­ شود. تیامین همچنین یک مولکول کمکی مورد نیاز در ساخت سه آنزیم است که در دو مسیر از متابولیسم کربوهیدرات نقش دارد.
تغذیه در درمان لکنت زبان

تولیدات این متابولیسم برای ساخت سلول­ های دیگر مانند مواد شیمیایی مغز و DNA نقش دارند و کمبود آن در عملکرد تعداد زیادی از سلول­ ها نقش دارد به همین علت می ­تواند منجر به اختلالات مغزی شود. سیستم عصبی نسبت به کمبود تیامین بسیار حساس است زیرا در سوخت و ساز متابولیسمی نقش دارد. کمبود تیامین باعث می­ شود مغز توانایی استفاده از گلوکز برای ایجاد انرژی را نداشته باشد. دانه غلات و حبوبات کامل، انواع گوشت­ ها و انواع آردها، حاوی تیامین است.

برای درمان لکنت زبان ویتامین H (بیوتین) بخوریم

از ویتامین­ های گروه ب و از ویتامین­های محلول در آب است. از عفونت جلوگیری می­کند. کمبود آن باعث ریزش مو و بروز شوره سر و باعث ایجاد لکنت می ­شود. مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل برنج پوست نشده، مرغ، شیر، نخود، قارچ، مخمر آبجو، گوجه فرنگی، هلو، پیاز،اسفناج است که تغذیه ای مناسب در درمان لکنت زبان می باشد.

تغذیه در درمان لکنت زبان/تغذیه در درمان لکنت زبان

خوردن ویتامین B12 برای درمان لکنت زبان

ویتامین ب12 یک ماده ضروری بدن است و در ساخت و پیشبرد، رشد و بلوغ گلبول­ های قرمز خون نقش دارد. یکی از اثرات کاهش آن از بین رفتن میلین در فیبرهای بزرگ عصبی در نخاع است . کمبود این ویتامین باعث استرس، خستگی، گیجی، عدم تعادل در راه رفتن، کاهش وزن، التهاب دستگاه گوارش، لکنت زبان، توهم و تغییرات شخصیتی می­ شود. از مواد غذایی حاوی این ویتامین می­ توان:

  •  مرغ
  • گوشت
  • ماهی 
  • محصولات لبنی

بنابراین از دیگر مواد غذایی که برای درمان لکنت زبان باید بخوریم می توان به مرغ، گوشت و ماهی که حاوی ویتامین b12 هستند اشاره کرد.

برای درمان لکنت زبان منیزیم (Magnesium) بخوریم

منیزیم یکی از مواد معدنی موجود در بدن است که در بسیاری از فرآیند های بدن شرکت می­ کند. یک درصد از منیزیم در مایعات خارج سلولی وجود دارد که در انتقال امواج عصبی و انبساط عضلات نقش دارد. این ماده معدنی به تنظیم فشارخون و ضربان قلب کمک می­ کند. همچنین باعث ایجاد آرامش در بدن می ­شود که به کاهش لکنت کمک می ­کند. منیزیم باعث شل­سازی در بسیاری از ماهیچه­ های بدن می ­شود که همین در امر بهبود شرایط بسیار موثر است. مواد غذایی حاوی منیزیم  که برای درمان لکنت زبان باید خورده شود شامل،کشمش، عدس، نان سبوس­دار، جو، اسفناج، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه و . . . است.

برای مطالعه بیشتر: بهترین دکتر گفتار درمانی

تغذیه و لکنت زبان

تغذیه مناسب در درمان لکنت زبان برای کودکان بسیار مهم است و می‌تواند در کاهش مشکلات لکنت زبانی به آنها کمک کند. برخی از رژیم های غذایی که می‌تواند به کودکان کمک کند تا مشکلات لکنت زبانی شان را کاهش دهند، عبارتند از:

  • مصرف مواد غذایی سالم: خوردن مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند میوه، سبزیجات، ماهی، گوشت، تخم مرغ و ماست، برای رشد و توسعه سالم بدن کودکان لازم است.
  • خوردن مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳: اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی، بادام و کره بادام زمینی  به کودکان کمک کند تا مشکلات لکنت زبانی خود را کاهش دهند.
  • مصرف مواد غذایی غنی از مواد معدنی مانند روی و آهن: مواد معدنی مانند روی و آهن برای رشد و توسعه سالم مغز و عصب کودکان بسیار مهم هستند.خوردن مواد غذایی غنی از این مواد می‌تواند به کودکان کمک کند تا مشکلات لکنت زبانی خود را کاهش دهند.

برای کاهش استرس چه بخوریم

انواع توت‌ها، اسفناج، شکلات تلخ، پرتقال، قهوه و چایی جزء مواد غذایی آرام‌بخش محسوب می‌شود.

برای داشتن جسم و روح سالم افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند؛ تغذیه تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی اخلاق و احساسات افراد می‌گذارد. در واقع مصرف داروهای آرام‌بخش، عوارض جانبی زیادی برای افراد به همراه دارد، بنابراین بهترین راه این است که مواد غذایی سالم را جایگزین داروها کنیم تا از این عوارض جانبی در امان بمانیم. در ادامه به بررسی بعضی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

توت‌ بخوریم

انواع توت‌ها سرشار از آنتی‌ اکسیدان، منگنز و پتاسیم است که از سلول‌ها در برابر استرس محافظت می‌کند و افسردگی را کاهش می‌دهد. مصرف توت برای رفع کم‌خونی و تصفیه خون بسیار موثر است، بنابراین با رساندن خون تصفیه‌شده به مغز می‌تواند باعث آرامش فرد شود. مواد غذایی دیگر مانند آجیل‌ها، لوبیا، گردو و سبزیجات نیز دارای خاصیت مشابهی است.

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم

برای کاهش استرس اسفناج بخوریم

اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم و برگ چغندر با این که طعم مطبوعی ندارد، سرشار از منگنز است که باعث آرامش اعصاب می‌شود. کمبود منیزیم در بدن تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلات و خستگی را به همراه دارد. همچنین اسفناج حاوی ویتامین A  C، اسید فولیک و آهن است که برای سلامت سلول‌های بدن به خصوص مغز بسیار مفید است؛ مصرف اسفناج به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

شکلات تلخ بخوریم

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است که از سلول‌های بدن محافظت می‌کند و همچنین باعث کاهش فشار خون، افزایش جریان خون به مغز و قلب و کاهش استرس می‌شود. شکلات تلخ، حداقل دارای۷۰ درصد کاکائو، بهترین گزینه برای آرامش افراد است، اما آن‌ها باید مراقب باشند که در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنند، زیرا کافئین موجود در شکلات می‌تواند باعث شدیدتر شدن استرس شود و همچنین مقدار زیادی چربی و کالری آن زمینه چاقی افراد را فراهم کند.

برای مطالعه بیشتر: درمان خانگی لکنت زبان

پرتقال بخوریم

پرتقال میوه‌ای سرشار از ویتامین C است که به کاهش استرس و نگرانی کمک زیادی می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی این میوه دوست‌داشتنی باعث آرامش اعصاب افراد می‌شود. همچنین پرتقال غلظت خون را کاهش می‌دهد و خون بدن را نیز تصفیه می‌کند؛ در نتیجه خون تصفیه‌شده به مغز می‌رسد و منجر به آرامش اعصاب می‌شود.

قهوه برای آرامش

کافئین موجود در قهوه باعث آرامش اعصاب می‌شود. مصرف دو فنجان قهوه تلخ در روز می‌تواند به بهبود عملکرد ذهن و افزایش انرژی کمک کند. به نظر می‌رسد که چهار فنجان قهوه نیز برای برخی افراد مناسب است. اما مصرف بیش از حد از قهوه، نتیجه عکس دارد و بروز استرس و نگرانی را به همراه دارد، زیرا  باعث ترشح آدرنالین و هورمون‌های استرس‌زا در بدن می‌شود.

برای کاهش استرس و درمان لکنت زبان دمنوش‌های گیاهی بخوریم

مصرف دمنوش‌های گیاهی باعث آرامش اعصاب، تقویت حافظه ودرمان بی‌خوابی می‌شود؛ برای مثال دمنوش اسطوخودوس و بابونه، تاثیر چشمگیری بر آرامش اعصاب می‌گذارد، زیرا دارای آنتی‌اکسیدان زیادی است. موضوع قابل توجه اینکه در مصرف چایی نباید زیاده‌روی کرد، زیرا ممکن است کافئین موجود در آن باعث بروز استرس و  اضطراب شود.

در هر صورت، قبل از هرگونه مداخله دارویی یا درمانی، مهم است که بهترین راهنمایی‌ها و نصایح را از یک متخصص تجربه‌کرده در این زمینه دریافت کنید.

درمان قطعی لکنت زبان

درمان تضمینی لکنت زبان با ارائه ضمانت نامه کتبی توسط کلینیک گفتار درمانی اسکیلا

پیام بگذارید