رد کردن پیوندها

روش های درمان لکنت زبان در خانه

روش های درمان لکنت زبان در خانه

یک صدا باشید، نه یک پژواک

رابطه لکنت زبان با سن کودک

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد هنگام صحبت کردن بی‎اختیار برخی از صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا بیان آن‎ها را قطع یا طولانی کند. در واقع وی می‎داند که چه چیزی می‎خواهد بگوید اما به‎سختی می‎تواند کلمات را بیان کند. ممکن است به نظر برسد که کلمات گیر کرده‎اند یا بارها و بارها تکرار شوند. 

اگرچه لکنت زبان تمام سنین را تحت تاثیر قرار می‎دهد، اما بیشتر در کودکان ۲ تا ۶ ساله به‎دلیل ضربه مغزی، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی، سابقه خانوادگی لکنت زبان و مشکلات عصبی دیده می‎شود. خوشبختانه حدود ۷۵ درصد از کودکان با گذشت زمان و طی روند تکامل بدن از این وضعیت خلاص می‎شوند.

چندین راه درمان خانگی لکنت زبان

آهسته صحبت کردن:

آهسته صحبت کردن را تمرین کنید، یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از  لکنت زبان این است که آهسته‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می‎تواند باعث تسریع گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود. پس همیشه قبل از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به ارامی پیش بروید. 

 درمان گفتاری:  

استفاده از تکنیک‌های گوناگون برای تمرین و تقویت عضلات گفتاری می‌تواند به بهبود لکنت زبان کمک کند. این تمرین‌ها ممکن است شامل تکرار صداها و کلمات، افزایش سرعت گفتار و ارائه جملات مختلف باشد.

تمرین‌های تنفسی: 

 یادگیری تکنیک‌های تنفس صحیح می‌تواند به کنترل تنفس و گفتار کمک کند. تمرین‌های عمیق‌نفسی و تنفس از طریق حنجره می‌توانند مفید باشند.

تکنیک‌های آرامش و کنترل استرس:   

لکنت زبان ممکن است تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار بگیرد. یادگیری تکنیک‌های آرامش مثل مدیتیشن و یوگا می‌تواند به کاهش این تأثیرات کمک کند.

برای مطالعه بیشتر: درمان لکنت زبان بدون برگشت

درمان شناختی-رفتاری: 

 این نوع درمان به اصلاح الگوهای رفتاری غیرمطلوب و افکار منفی مرتبط با لکنت زبان می‌پردازد و افراد را به یادگیری راه‌های موثرتر برای ارتقاء گفتارشان تشویق می‌کند.

تراپی گفتاری: 

 رفتار‌پروری یا تراپی گفتاری با تمرکز بر بهبود ارتباطات گفتاری و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود لکنت زبان کمک کند.

مراجعه به یک متخصص گفتاردرمانی:   

 یک گفتاردرمان‌کار متخصص می‌تواند مشکلات شما را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسبی را برایتان تدوین کند.

مهم است که درمان لکنت زبان به صورت مداوم و با صبر و حوصله انجام شود. همچنین حمایت و تشویق از سوی خانواده و اطرافیان نقش بسیار مهمی در موفقیت درمان دارد. 

از بیان کلمات محرک اجتناب کنید

اگرچه این روش درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان توصیه نمی‎شود، اما برخی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که باعث لکنت زبان آن‎ها می‎شود اجتناب کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات و یافتن جایگزین‎هایی برای آن‎ها می‎تواند مفید باشد.

با صدای بلند متن یک کتاب را بخوانید 

روش های درمان لکنت زبان در خانه​

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود لکنت زبان، مقابله با این مشکل است. به‎همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم که متنی را انتخاب کنید و آن را با بیشترین سرعت ممکن بخوانید. احتمالا در ابتدا اشتباهات زیادی مرتکب خواهید شد و چند کلمه را جا می‎اندازید، اما باید بدون توجه به کیفیت زبان یا تلفظ کلمات، ادامه دهید.

 

این روش درمان خانگی لکنت زبان را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید و هر روز حداقل یک ساعت با صدای بلند متن را بخوانید. بدین‎شکل، شما به بیان کلمات عادت خواهید کرد و وضعیت شما با توجه به صحبت‎های روزمره نیز بهبود می‎یابد.

 

رویکرد ذهن ‎آگاهی را تمرین کنید   

 

ذهن آگاهی یک راه اثبات شده برای کاهش اضطراب و استرس است. تحقیقات ثابت کرده‎اند که بین تأثیرات ذهن‎آگاهی و ابزارهای لازم برای مدیریت لکنت زبان یک همپوشانی وجود دارد. در واقع، ذهن آگاهی نوعی مراقبه است و به شما این امکان را می‎دهد که آرام باشید و بر روی افکار یا یک عمل خاص خود متمرکز شوید. بزرگسالان و کودکان همگی می‎توانند برای کمک به بهبود لکنت زبان آن را تمرین کنند.    

برای مطالعه بیشتر: بهترین درمانگر های لکنت زبان

نحوه بیان و شیوه ابراز کلمات خود را ثبت کنید

 

 ضبط صدا می‎تواند به شما کمک کند تا روند پیشرفت خود را بهتر درک کنید. از طرفی، در آشکار کردن کلمات یا عباراتی که شما را به لکنت می‎اندازد نیز موثر است. اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب شما می‎شود، به‎آرامی پیش بروید. ازآنجایی‎که تمرین‎های خانگی واقعا موثر هستند، با یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده تماس بگیرید تا ببینید آیا می‎تواند برای ساعاتی با شما بنشیند و صحبت کند. تمرین راهکارهای ذکرشده در یک محیط امن ممکن است به شما کمک کند که با خودتان و نحوه صحبت کردنتان احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

 

نکاتی در مورد درمان لکنت زبان کودکان در خانه

روش های درمان لکنت زبان در خانه

ازآنجایی‎که درمان خانگی لکنت زبان کودکان به آسانی بزرگسالان نیست و نیاز به حمایت والدین و مراقبان دارد، در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد. 

  • با دقت به حرف‏های کودک گوش کنید و از تماس چشمی مناسب استفاده کنید.
  •  از تکمیل کلمات یا عبارات کودک خودداری کنید.
  • از قطع صحبت، اصلاح یا انتقاد از کودک اجتناب کنید.
  • میزان استرس را در خانه به حداقل برسانید، زیرا استرس می‎تواند علائم لکنت زبان را بدتر کند.
  • از قرار گرفتن کودک در موقعیت‌هایی که به او فشار روحی وارد می‎شود یا او را ملزم به صحبت کردن در مقابل دیگران می‌کند، اجتناب کنید.
  • اگر بدرفتاری در مدرسه در نتیجه لکنت زبان کودک اتفاق می‎افتد، حتما با معلم او صحبت کنید.     
 
مهم است که برای تشخیص درست و درمان بهتر، با یک تخصصی در زمینه گفتار و زبان مشورت کنید. همچنین، به علت پیچیدگی لکنت زبان عصبی، نیاز به صبر و تعهد در طول زمان دارید تا بهبود‌های ملحوظی را تجربه کنید.

درمان قطعی لکنت زبان

درمان تضمینی لکنت زبان با ارائه ضمانت نامه کتبی توسط کلینیک گفتار درمانی اسکیلا

پیام بگذارید